RANGE ROVER SKABER KREATIVITET: UNDERSØGELSE VISER DET PERFEKTE MILJØ FOR KREATIVE TANKER

Jaguar biler

Komfortable sæder, naturligt lys og ingen støj er de vigtigste faktorer, der fremmer kreative tanker. Det viser en undersøgelse, der blev offentliggjort i dag.

Rapporten, som blev udført af Land Rover i samarbejde med organisationspsykolog Sir Cary Cooper og Institute of Directors, spurgte over 900 globale adm. direktører, direktører og ledende chefer for at vurdere, hvad der udgør det optimalt inspirerende miljø for kreative idéer.

Undersøgelsen viste, at 84 % af virksomhedsledere mener, at deres omgivende miljø er vigtigt for at muliggøre kreative idéer. Ud over de vigtigste tre fysiske faktorer nævnte svarpersonerne frisk luft (23 %), plads (18 %) og naturmaterialer (træ, læder osv.) (5 %) som afgørende for et kreativt miljø, mens komfort (64 %), tid til at tænke (61 %) og ingen stress (41 %) blev opfattet som nødvendige psykologiske betingelser for at få de bedste idéer.

I overensstemmelse med disse resultater blev hjemmet nævnt som det mest effektive sted for kreativitet (48 %) – uden kontorets stress og forstyrrelser – mens en ud af fem ledere (18 %) sagde, at de havde fået deres bedste idéer i bilen. For dem, som arbejder i bilen, er kreative tanker den mest almindelige aktivitet (40 %), fordi pausen bliver brugt til afslapning og refleksion. 

”Resultaterne af undersøgelsen tyder på, at biler udgør en mulighed for at skabe de rette psykologiske og fysiske betingelser for kreativitet” siger Sir Cary Cooper. ”Kreative tanker kommer ofte, når vi mindst forventer det – når vi slapper af eller ikke tænker på et problem. Forsøg har vist, at vi bedre kan tillade hjernen at være kreativ, når dopamin frigives i hjernen under vanemæssige eller instinktive forstyrrelser, fx bilkørsel."

Næsten en ud af ti ledere fortalte, at de tilbringer over 25 % af deres arbejdsuge i bilen. I forbindelse med udviklingen af den luksuriøse Range Rover, som ofte køres eller bruges af topledere, har Land Rover arbejdet hårdt på at skabe det perfekte miljø for både lange arbejdsdage og tænkepauser. Gerry McGovern, Land Rovers Chief Design Officer, forklarer, hvordan designteamet i Range Rover har skabt et miljø, der er befordrende for kreative tanker:

”Vi designede et interiør til Range Rover, der afspejler vores kunders behov: Der hersker derfor orden og en visuel logik – en arkitektur i interiøret, der fremmer afklaret ro og skaber den ophøjede følelse, som Range Rover er berømt for. Noget, der bare føles helt rigtigt. Der er i mavehøjde skabt en følelse af at sidde trygt i bilen langt fra omverdenens stress og jag – samtidig med at der via det enorme panoramatag er skabt en forbindelse til denne verden med et maksimalt indfald af naturligt lys.”

Med sine 45 års erfaring med udvikling af Range Rover har Land Rover lært meget om dem, som kører eller rejser i de mest luksuriøse modeller. Dr. Paul Herriotts, Land Rovers tekniske specialist i ergonomi, forklarer, hvordan miljøet skabes fra bunden, omkring kunden:

”Land Rover har en utrolig mangfoldig kundekreds med kunder fra over 170 lande. For at kunne bygge en bil, der opfylder deres behov, er det altafgørende at kende dem til bunds – størrelse, form og muligheder. De ultimative indstillingsmuligheder findes i Range Rover, der er kulminationen af Land Rovers luksus og design. Det skal være en bil, der byder på den ypperste komfort for både en høj, ung mand og en lav, ældre kvinde. Vores mål er at skabe en tryg base for kunder, hvor de kan indstille alt omkring sig og skabe det perfekte miljø for dem – uanset om de arbejder, hviler eller er på oplevelser.”

Arbejdspladserne forlanger stadig længere arbejdstid, og vi er derfor helt klart nødt til at tilpasse os til vores forskellige arbejdsmiljøer, hvis vi skal få det mest mulige ud af os selv og andre, forklarer Sir Cary: ”Det er ikke kun vores forhold til arbejdet, der efterhånden har ændret sig, men der er også sket en udvikling af de steder og rum, hvor vi arbejder. Det gælder alt fra kontorer indrettet som samlebånd over åbne kontorer til væksten i caféer med trådløs internetadgang, der frigør medarbejderne fra deres små kabiner og giver meget større frihed i arbejdet. Det er disse fleksible arbejdsmuligheder, der i stadig højere grad skal indpasses i medarbejdernes arbejde og fritid." 

For Cary Cooper er det vigtigste resultat af undersøgelsen, at uanset hvor ledere vælger at arbejde, skal deres omgivelser være befordrende for kreative tanker, hvis de virkelig skal trives. Som han forklarer: ”Undersøgelsens resultater viser tydeligt, at miljøet på arbejdspladsen er altafgørende for at muliggøre kreative tanker, og vi ved, at kreativitet og øget produktivitet hænger meget tæt sammen. Derfor bør organisationer – og deres medarbejdere - gøre alt, hvad de kan for at skabe eller finde disse kreative miljøer at arbejde i.”


Land Rover Danmark - Sjællandsvej 1 - 6000 Kolding