ORDLISTE

FIND UD AF MERE OM DE TEKNOLOGIER, DER ER TILGÆNGELIGE TIL LAND ROVER KØRETØJER, OG SOM ER UDVIKLET TIL AT HJÆLPE DIG MED AT FÅ MERE UD AF DIN VERDEN.

EGENSKABER
HILL START ASSIST

For at hjælpe føreren ved start på bakker opretholder Hill Start Assist bremsetrykket længe nok til, at føreren kan nå at flytte sin fod fra bremsepedalen til speederen. Dette forhindrer bilen i at rulle og reducerer belastningen af føreren. Hill Start Assist aktiveres automatisk, og den skal ikke vælges.

ALL TERRAIN PROGRESS CONTROL (ATPC)

All Terrain Progress Control (ATPC) er aktivt ved meget lave hastigheder på mellem 1,8 km/t og 30 km/t, hvor det hjælper føreren med at opretholde en konstant hastighed under krævende forhold, så du kan koncentrere dig om at styre og finde vej gennem forhindringer. Det hjælper dig også med at starte smidigt, selv på underlag med ringe friktion som for eksempel is, sne eller vådt græs.

HILL DESCENT CONTROL (HDC)

Land Rovers patenterede Hill Descent Control (HDC) er standard på alle Land Rover køretøjer med firehjulstræk. Det hjælper føreren med at styre nedkørsler på krævende hældninger ved at opretholde en konstant hastighed og bremse hvert hjul separat. Systemet bremser automatisk bilen og opretholder hastigheden i forhold til det valgte gear og speederens position.

TRAILER STABILITY ASSIST (TSA)

Trailer Stability Assist (TSA) overvåger køretøjets stabilitetssensorer for forstyrrelser, der forårsages af en uafbalanceret anhænger. Systemet leverer individuelle bremseinput med henblik på at korrigere en potentielt farlig situation.

GRADIENT RELEASE CONTROL (GRC)

Gradient Release Control® (GRC) deaktiverer progressivt bremserne ved start på stigninger, hvilket giver maksimal kontrol. Systemet virker både fremad og bagud.

GRADIENT ACCELERATION CONTROL (GAC)

Gradient Acceleration Control (GAC) er udviklet for at reducere følelsen af pludselig acceleration, når bilen rammer en stejl stigning; ved at opbygge tryk i bremsesystemet decelererer Gradient Acceleration Control bilen til en kontrolleret hastighed, når bilen kører ned ad bakke i førerens ønskede kørselsretning. Denne funktion er med til at reducere følelsen af øget hastighed, så nedkørslen føles mere sikker.

TERRAIN RESPONSE

Terrain Response er et system udviklet af Land Rover, der justerer din bil for at aktivere de optimale indstillinger i alle kørselstilstande på baggrund af information, der leveres af føreren. Det optimerer bilens motor, gearkasse, differentialer og chassissystemer for at maksimere køreglæden, komforten og vejgrebet, uanset terrænforholdene. Du skal bare vælge den tilstand, der passer til forholdene: Almindelig kørsel, græs/grus/sne, mudder/hjulspor og sand. Så vil du altid opleve rolig og sikker kørsel i bilen.

TERRAIN RESPONSE 2

Ved at overvåge flere bilsensorer tilpasser Terrain Response 2 automatisk bilens forskellige indstillinger i overensstemmelse med forholdene for at opnå de bedst mulige indstillinger af affjedring, drivlinje og spindstyring til omstændighederne. Funktionen Terrain Response 2 er baseret på det oprindelige Terrain Response-system og reducerer belastningen af føreren og sikrer, at køretøjet altid har den optimale opsætning til terrænforholdene. Føreren kan også vælge en anden køretøjsopsætning, hvis det ønskes.

Firehjulstræk (4WD)

Land Rover benytter permanente firehjulstræksystemer, der overfører det største tilgængelige moment til de hjul, der har det bedste vejgreb. Land Rovers firehjulstræksystemer sikrer optimal ydelse både på vej og i terræn, uanset underlag og forhold.

TOTRINS TRANSFERGEARKASSE MED LAV GEARING MED MIDTER -eDIFF

En totrins transfergearkasse med permanent firehjulstræk og 50:50-momentfordeling. En elektronisk styret lamelkobling i midterdifferentialet fordeler momentet mellem for- og bagakslen; op til 100 procent kan overføres til én af akslerne under ekstreme forhold, og elektronisk traction control bidrager yderligere til egenskaberne. Transfergearkassen tilbyder lav og høj gearing med mulighed for at skifte under kørsel med op til 60 km/h. Udvekslingen i lav gearing er 2.93:1, hvilket giver en ekstremt lav krybehastighed til terrænkørsel eller kørsel med tunge anhængere.

ENKELTGEARS TRANSFERGEARKASSE MED TORSEN-MIDTERDIFFERENTIALE

Mekanisk styret enkeltgears transfergearkasse med Torsen-midterdifferentiale. Enkeltgears gearkassen er 18 kg lettere end totrins transfergerkassen, og den leverer dynamisk performance med en 42/58 procents fordeling af momentet mellem for- og bagakslen, der kan ændres til 78/22 procents momentfordeling, når forholdene tillader det.

WADE SENSING

Ved at sende information videre fra sensorerne i sidespejlene informerer Wade Sensing™ føreren visuelt om vanddybden med en visning på bilens touchscreen og en lyd, der stiger i takt med, at vandet bliver dybere. Føreren kan både se den aktuelle vanddybde og hvor meget dybere vand, bilen kan klare; det er især uundværligt ved dårligt udsyn eller ved kørsel om natten.

IGANGSÆTNING VED DÅRLIGT VEJGREB

Igangsætning ved dårligt vejgreb optimerer bilen til en smidig start på underlag med dårligt vejgreb, f.eks. vådt græs, is eller sne. Igangsætning ved dårligt vejgreb aktiveres på bilens touchscreen. Den ændrer speederprogrammeringen, så der opnås særdeles progressiv momentrespons fra motoren, hvilket lader føreren maksimere det tilgængelige vejgreb og minimerer skaderne på underlaget gennem præcis overførsel af momentet til hjulene.

PRÆSTATIONER
DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC)

Dynamic Stability Control (DSC) overvåger permanent køretøjets hjulsensorer og hjælper føreren med at få kontrol over bilen igen, hvis der registreres mangel på vejgreb eller stabilitet. Dynamic Stability Control tilfører bremsekraft til alle hjul eller et hvilket som helst af hjulene og ændrer motorydelsen for at maksimere sikkerheden og kontrollen.

DYNAMIC RESPONSE

Dynamic Response overvåger karrosseriets bevægelser ved kørsel på ujævne veje. Funktionen er også udviklet for dramatisk at reducere karrosseriets hældning i sving. Dynamic Response ændrer køretøjets køreegenskaber og passagerkomfort. Hvis systemet registrerer terrænforhold, tilpasser styreenheden virkningen af krængningsstabilisatoren, der tillader større hjulartikulation og øger kontaktfladen mellem dækkene og underlaget, hvilket maksimerer terrænegenskaberne og vejgrebet.

ADAPTIVE DYNAMICS

Adaptive Dynamics-systemet overvåger bilens bevægelser 500 gange i sekundet og reagerer næsten øjeblikkeligt, hvilket giver større kontrol og minimerer karrosseriets bevægelser, ligesom det sikrer en mere rolig kørsel. Adaptive Dynamics er en kombination af intelligente sensorer og kontinuerligt variable støddæmpere. Funktionen skaber den optimale balance mellem kørekomfort og stabilitetskontrol. Systemet registrerer også terrænforhold og optimerer dæmpningen tilsvarende, så der opnås en raffineret køreoplevelse.

MAGNERIDE

MagneRide™ overvåger køretøjets bevægelser 500 gange i sekundet og reagerer næsten øjeblikkeligt for at give større kontrol og minimere karrosseriets bevægelser, hvilket sikrer en mere rolig kørsel. MagneRide™ er en kombination af intelligente sensorer og kontinuerligt variable støddæmpere indeholdende magnetiske partikler. Funktionen skaber den optimale balance mellem kørekomfort og stabilitetskontrol. Systemet registrerer også terrænforhold og optimerer dæmpningen tilsvarende, så der opnås en raffineret køreoplevelse.

EFFICIENT DRIVELINE

Et intelligent, permanent firehjulstræksystem, der leverer enestående køreegenskaber og vejgreb på alle underlag og kontinuerligt varierer momentfordelingen mellem for- og baghjulene. Systemet styres elektronisk, så det kan reagere langt hurtigere på hjulspind og førerens behov end en mekanisk kobling. Det giver fremragende egenskaber i terrænet kombineret med forbedret smidighed på vejen.

ACTIVE DRIVELINE

Active Driveline er en revolutionerende on-demand-drivlinjeteknologi, der kan skifte intelligent mellem to- og firehjulstræk afhængigt af forholdene, hvilket kombinerer tohjulstrækkets brændstofbesparelse med firehjulstrækkets egenskaber i terræn. Firehjulstrækket aktiveres kontinuerligt for at levere store mængder vejgreb helt fra stilstand, men en kobling afbryder firehjulstrækkets fuldstændigt, når der ikke er behov for det. Hvis systemet registrerer, at et hjul skrider ud, eller at der køres dynamisk, aktiveres firehjulstrækket igen i løbet af 350 millisekunder. To elektronisk styrede koblinger på hver side af differentialet på bagakslen fordeler moment til det hjul, der har mest vejgreb. Det forbedrer smidigheden på vej, mens bagakslen kan låses helt, hvis der er behov for maksimalt vejgreb i meget glat føre. Active Drivelines skift fra to- til firehjulstræk sker helt umærkeligt, men føreren kan overvåge funktionen på en dedikeret 4x4i-skærm på touchscreenen.

AKTIVT LÅSBART DIFFERENTIALE PÅ BAGAKSEL

Ved at overvåge køretøjets og terrænets karakteristik kan det aktive låsbare differentiale på bagakslen justeres konstant via en computerstyret aktuator på differentialet, hvilket sikrer, at momentet sendes til de hjul, der har mest vejgreb. Det giver forbedret stabilitet i sving på vej og raffineret trækevne med begrænset hjulspind i terræn.

TORQUE VECTORING (DIFF)

Når Torque Vectoring-systemet kombineres med det dynamiske låsbare differentiale på bagakslen opnås hurtigt reagerende og kontrollerede køreegenskaber i selv de skarpeste sving. Det elektroniske differentiale og køretøjets bremsesystem afbalancerer konstant fordelingen af motorens moment mellem de fire hjul i sving. Systemet er også aktivt under kørsel i terræn, idet de relevante Terrain Response-indstillinger anvendes. Det kan være meget effektivt under kørsel i eksempelvis sand, hvor systemet hjælper køretøjet med at dreje og undgå overdreven understyring.

TORQUE VECTORING BY BRAKING

Dette system forbedrer bilens smidighed og stabilitet i sving. Det overvåger og tilpasser konstant momentfordelingen mellem alle hjul for at forbedre vejgrebet og styringen både i terræn og på vej. Systemet kan også øge drejehastigheden og reducere understyring ved at bremse det inderste baghjul og tvinge mere moment til det yderste hjul for derved at øge stabiliteten.

DIESEL EXHAUST FLUID (DEF)

DEF, der også kaldes AdBlue®, AUS 32 og ARLA 32, er en ikke-giftig, farveløs, lugtløs og ikke-brændbar væske. DEF opbevares i en dertil beregnet tank i bilen og indsprøjtes i udstødningssystemet for at rense udstødningsgassen.

ELECTRONIC POWER ASSISTED STEERING (EPAS)

Elektronisk servostyring (EPAS) giver enestående feedback og kontrol samt umiddelbar servohjælp. Systemet er kun aktivt, når det er nødvendigt og sparer kræfterne til tidspunkter, hvor der virkelig er behov for det, samtidig med at det sparer brændstof. EPAS giver avanceret computerstyring mulighed for at tilpasse niveauet af styreassistance, så du opnår god kontrol under hurtigere kørsel og omfattende assistance under manøvrering ved lav hastighed.

ENGINE DRAG TORQUE CONTROL (EDC)

EDC reducerer risikoen for hjulblokering ved kraftig motorbremsning i glat føre. Det fungerer ved kortvarigt at øge det moment, der overføres til de trækkende hjul.

ECO MODE

Når denne standardfunktion aktiveres, prioriterer den de mest effektive indstillinger af bilen, herunder automatgearet, Active Driveline, opvarmning og aircondition, for at minimere brændstofforbruget og CO2-udledningen. ECO-data giver føreren relevante oplysninger via touchscreenen, så der kan vælges en mere økonomisk kørestil.

INGENIUM-MOTORER

Land Rovers topmoderne firecylindrede Ingenium-dieselmotor leverer imponerende ydelse og raffinement. Den lette 2,0-liters motor er konstrueret helt i aluminium. Den er udstyret med et 16-ventilet DOHC-topstykke med variabel knastaksel på udstødningssiden og dobbelte balanceaksler, der giver ekstra raffinement.

KOMFORT OG BEKVEMMELIGHED
ELECTRONIC AIR SUSPENSION (EAS)

Luftaffjedring i alle fire hjørner optimerer køretøjets artikulation og frihøjde med optimeret komfort, ro og alsidighed til følge. Når køretøjet holder stille, maksimerer luftaffjedringen dets alsidighed, idet køretøjet hæves og sænkes for at lette ind- og udstigningen. Det er også nyttigt ved indlæsning af bagage eller lignende i bilen.

EXTENDED MODE

Når køretøjet registrerer, at det holder stille, forøger luftaffjedringen midlertidigt frihøjden. Extended Mode aktiveres automatisk for at hæve luftaffjedringen og give større frihøjde. Extended Mode er altid tilgængelig og skal ikke vælges.
Fås kun med Elektronisk luftaffjedring (EAS)

GESTURE TAILGATE

Gesture Tailgate giver føreren mulighed for at betjene bagklappen fra vejsiden uden fysisk berøring af hverken bilen eller nøglen. Når din Smart Key registreres, kan bagklappen betjenes ved at føre en fod ind under bilen og aktivere sensorerne i hver side af bagklappen.

HEAD UP DISPLAY

Dette ekstraudstyr viser vigtige data såsom hastighed, gearvalg og navigationsinstruktioner på forruden, så føreren ikke behøver fjerne blikket fra vejen. Som en verdensnyhed omfatter systemet holografisk teknik, der giver en overlegen farvemætning, lysstyrke og kontrast. Føreren kan slå funktionen til og fra efter behov.

KØRSELSASSISTENTER
GENKENDELSE AF FÆRDSELSSKILTE

Traffic Sign Recognition holder dig fuldt informeret ved at vise specifikke færdselsskilte i instrumenthuset, hvor de er synlige, og på Head-up Display, hvis det er monteret. Systemet registrerer fartskilte (herunder variable fartskilte) og færdselsskilte med ekstra information, f.eks. reduceret hastighed på våde veje.

ADAPTIV FARTPILOT MED KØASSISTENT

Den adaptive fartpilot anvender radarteknologi til automatisk at justere din hastighed, så der holdes en sikker afstand til forankørende. Hvis køretøjet sænker farten, reducerer din Land Rover selv hastigheden for at holde en sikker afstand. Din bil genoptager den forindstillede hastighed, så snart vejen foran er fri. Hvis den forankørende stopper helt, standser kø-assistenten din bil jævnt og glidende. Så snart trafikken igen bevæger sig, skal du blot træde på speederen, og så følger din bil igen den forankørende.

INTELLIGENT SPEED LIMITER

Når systemet er aktiveret, anvender Intelligent Speed Limiter information fra Traffic Sign Recognition til at tilpasse din bils hastighed i overensstemmelse hermed.

PARKERINGSHJÆLP BAG

Vores parkeringshjælp bag gør det nemmere og mere sikkert at bakke ind i trange båse. Når du sætter bilen i bakgear, aktiveres sensorer i bagkofangeren automatisk. Når du parkerer, angiver touchskærmens display i kombination med lyde, hvor tæt du er på forhindringer.

PARKERINGSHJÆLP FOR OG BAG

Vores parkeringshjælp for og bag gør manøvrering endnu nemmere og mere sikker. Når du vælger bakgear eller aktiverer systemet manuelt, aktiveres sensorer på forreste og bageste kofanger. Når du parkerer, angiver touchskærmens display i kombination med lyde, hvor tæt du er på forhindringer.

360° PARKERINGSHJÆLP

Vores 360ᵒ parkeringshjælp giver dig fuld sikkerhed ved manøvrering under trange pladsforhold. Sensorer placeret rundt omkring på køretøjet aktiveres automatisk, når køretøjet sættes i bakgear, eller de kan aktiveres manuelt, hvorefter der ses en grafik på touchscreenen med oversigtsvisning af køretøjet. Når du parkerer, angiver touchskærmens display i kombination med lyde, hvor tæt du er på forhindringer.

PARKERINGSASSISTENT (PARALLEL OG EXIT)

Vores parkeringsassistentsystem gør parallelparkering under snævre pladsforhold til en leg, idet den styrer dit køretøj ind i en passende bås. Du skal blot vælge det passende gear og styre køretøjets hastighed. Parkeringsassistenten styrer dig også ud af båsen, så al nervøsitet ved parkering fjernes. Grafik og meddelelser vejleder dig gennem begge manøvrer.

PARKERINGSASSISTENT (PARALLEL, PERPENDICULAR OG EXIT)

Vores parkeringsassistent gør parallelparkering og parkering i båse til en leg, idet den styrer dit køretøj ind i en passende bås. Du skal blot vælge det passende gear og styre køretøjets hastighed. Parkeringsassistenten styrer dig også ud af båsen, så al nervøsitet ved parkering fjernes. Grafik og meddelelser vejleder dig gennem manøvrerne.

REVERSE TRAFFIC DETECTION

Især nyttig når der bakkes ud af en parkeringsbås – vores Reverse Traffic Detection advarer dig om køretøjer, fodgængere eller andre farer, der nærmer sig køretøjet fra begge sider. Systemet vil advare dig med både lyd og visuelle advarsler, så du ved, hvad der er bag dig, selvom udsynet er spærret.

LANE KEEP ASSIST

Lane Keep Assist hjælper til at gøre lange ture meget mere sikre. Den registrerer, hvis dit køretøj utilsigtet er på vej ud af sin vognbane og styrer den blidt tilbage.

DRIVER CONDITION MONITOR

Vores Driver Condition Monitor ved, om du begynder at blive døsig, og advarer dig i god tid, hvis du har brug for en pause.

BLIND SPOT MONITOR

Vores Blind Spot Monitor advarer dig om køretøjer i eller på vej ind i din blinde vinkel. Når der registreres et køretøj, lyser en lille advarselslampe i det relevante sidespejl. Hvis du aktiverer blinklyset i retning af forhindringen, vil et advarselslys blinke for at markere den potentielle fare.

BLIND SPOT ASSIST

Blind Spot Assist arbejder sammen med vores Blind Spot Monitor og hjælper med at forebygge kollisioner. Hvis dit køretøj registrerer et andet køretøj i din blinde vinkel, når du påbegynder vognbaneskift, tilfører Blind Spot Assist et nøjagtigt beregnet styremoment, så dit køretøj guides sikkert væk fra det køretøj, der nærmer sig.

LANE DEPARTURE WARNING

Vores Lane Departure Warning hjælper med til at gøre lange ture meget mere sikre. Systemet registrerer, hvis dit køretøj utilsigtet forlader vognbanen, og underretter dig med en visuel alarm og lette vibrationer i rattet.

AUTONOMOUS EMERGENCY BRAKING

Dit køretøj er altid parat, hvis der bliver behov for en nødopbremsning. Hvis der registreres et potentielt sammenstød, giver køretøjet en advarsel, så du har mulighed for at undvige. Hvis der stadig registreres et muligt sammenstød, og du ikke griber ind, aktiverer vores Autonomous Emergency Braking-system bremserne for at afbøde kraften af sammenstødet.

AUTOMATISK FJERN- OG NÆRLYSKONTROL

Dette system skifter automatisk mellem nærlys og fjernlys efter behov ved hjælp af en sensor, der er monteret foran på bakspejlet.

NØDOPBREMSNINGSASSISTENT

Hvis bremsepedalen betjenes hurtigt, forstærker systemet bremsekraften maksimalt for at sikre kortere bremselængde. Det kan også hjælpe med til at bevare mere kontrol over styretøjet i uforudsete situationer.

INFOTAINMENT
INCONTROL

InControl er en lang række serviceydelser og applikationer, som forbinder dig med din bil og ubesværet og sikkert holder forbindelsen til omverdenen. Selv når du ikke er ved bilen, følger InControl dig og sørger for, at du får en mere behagelig Land Rover oplevelse end nogensinde før.

INCONTROL APPS

Land Rover InControl Apps-teknologien giver mulighed for at betjene biloptimerede apps på din smartphone via bilens touchscreen, inklusiv kontakter, kalender og musikafspiller. Du kan også downloade tredjeparts-apps, der giver adgang til et stort udvalg af tjenester. InControl Apps forbindes med din smartphone via et USB-kabel og USB-stikket.

INCONTROL PROTECT

Din smartphone fungerer som en portal til din Land Rover med InControl Protect. Du kan se brændstofniveauet, finde bilen på en fyldt parkeringsplads, registrere dine ture og endda se, om du har glemt at lukke en rude. Optimised Land Rover Assistance følger også med – den kan sende diagnose- og lokationsinformation til din vejhjælpstjeneste, hvis uheldet er ude. I tilfælde af alvorlige ulykker underretter SOS Emergency Call alarmcentralen om din placering.

INCONTROL SECURE

InControl Secure anvender sporingsteknologi til at advare dig om forsøg på tyveri og informerer de relevante myndigheder om din bils position, så den hurtigt er tilbage i de rette hænder.

INCONTROL TOUCH

InControl Touch er det nye standardmultimediesystem, som er udstyret med en 8" touchskærm med intuitive touch- og swipe-betjeningselementer. Systemet omfatter et banebrydende navigationssystem med 2D- eller 3D-kort og stemmekommandoer. Desuden tilbyder systemet telefonforbindelse såvel som betjeningselementer til klima, underholdning og bil efter behov. InControl Touch er knudepunktet for mange aktive sikkerhedsfunktioner og yderligere ekstraudstyr.

INCONTROL TOUCH PRO

InControl Touch Pro er det mest avancerede multimediesystem nogen sinde i en Land Rover. Den responsive multi-touchskærm understøtter touch- og swipe-betjeningselementer og leverer vores mest fyldige lyd- og billedoplevelse nogensinde. For at gøre oplevelsen endnu bedre er der også en fuldt konfigurérbar startskærm samt naturlig stemmestyring, som understøtter kommandoer såsom ”More Like This” for valg af musiknummer. 10 gb på SSD-drevet er dedikeret til medielagring såvel som mulighed for visning af Gracenote-albumkunst.

MERIDIAN DIGITALT SURROUND SOUND-SYSTEM

Land Rover samarbejder med Meridian, en af verdens førende producenter af avanceret audioteknologi og digital lydbehandling, om at udvikle avancerede lydsystemer til Discovery Sport. 825 W Meridian Digital Surround Sound System (ekstraudstyr) omfatter 16 højtalere og en subwoofer med to kanaler, der leverer krystalklar diskant og dyb bas i hele kabinen. Du kan høre din musik, præcis som du vil.

UDFORSK BILER