GARANTIBESTEMMELSER

GARANTIBESTEMMELSER

GARANTI OG FORBRUGERLOVGIVNINGEN


Denne opsummering af garantimanualen er udelukkende supplerende til Land Rover iGuide Online & Jaguar IGUIDE fra Jaguar/Land Rover (herefter nævnt som JLR) og træder ikke i stedet for den fulde garanti skrivelse som De har modtaget via Land Rover iGuide Online & Jaguar IGUIDE. Denne opsummering påvirker således heller ikke Deres juridiske rettigheder i forbindelse med den købsaftale, der er indgået med Deres autoriserede forhandler. Den påvirker heller ikke Deres juridiske rettigheder under den nationale lovgivning, der gælder for salg af forbrugsvarer.


EJERENS ANSVAR


For at sikre, at et køretøj holdes i god og driftssikker stand, anbefales det, at køretøjet regelmæssigt bliver serviceret af et autoriseret værksted. Dette sikrer nødvendige reparationer samt service udføres korrekt, og at de anvendte reservedele lever op til JLR standarder. Derudover vil opdateringer til din bil blive installeret automatisk ved hvert værkstedsbesøg.


Ejeren er ansvarlig for at få udført den nødvendige vedligeholdelse, og hvis de specificerede serviceintervaller ikke overholdes, vil garantien på de berørte dele bortfalde, samt muligheden for kulance efter garantiudløb. Ejer overtager dokumentation ansvar hvis et ikke autoriseret værksted benyttes.


PRODUCENTENS GARANTIBETINGELSER


Garantibetingelser: Normalt 5 år eller 150.000 km alt efter, hvad der måtte indtræffe først, ellers gælder den garantiperiode, som blev oplyst ved overdragelsen af bilen.

Ved alle garantireparationer, der udføres af et autoriseret JLR-værksted, anvendes originale JLR-godkendte reservedele. Alle udskiftede dele tilhører JLR.

Sliddele dækkes 12 måneder, eller 24.100 km. mod producent fejl, hvad der måtte indtræffe først.

Fyldning af Aircondition dækkes 12 md eller frem til første service, hvad der måtte indtræffe først.

Viskerblade dækkes 6 md eller 10.000 km, hvad der måtte indtræffe først.

Glas og ruder dækkes op til 12 md mod producent fejl.

Afbalancering af hjul, samt sporing dækkes op til 3 md fra garanti startdato.

ANDRE UNDTAGELSER


JLR-garantier dækker ikke tabt tid, ulemper, manglende transportmulighed eller andre tilfældige skader eller følgeskader som følge af fejl eller mangler, som de (eller andre) måtte opleve som følge af en fejl, der er omfattet af garantien.


TILBEHØR MONTERET PÅ EN NY BIL


Originalt JLR-tilbehør, som monteres af en autoriseret forhandler inden 1 måned eller 1.600 kilometer, alt efter hvad der måtte indtræffe først, efter en ny bil er blevet solgt, vil være omfattet af de samme garantibetingelser og dækningsperiode som fabriksgarantien.


SERVICEKRAV


JLR har et fleksibelt serviceprogram, der tager højde for individuel køre stil og individuelle forhold for at bestemme, hvornår og hvilken type service der er nødvendig.


Rutinemæssige serviceeftersyn skal udføres gennem hele køretøjets levetid, og køretøjer er udstyret med en serviceindikator på instrumentpanelet. Når et serviceeftersyn er nødvendigt, vil ejeren se en servicemeddelelse samt den estimerede afstand eller tid til næste service.


Serviceplaner for vanskelige driftsforhold vises ikke i instrumentpanelet. Der henvises til en forhandler/et autoriseret værksted for yderligere oplysninger.


Oplysninger om næste service kan vises via den berøringsfølsomme skærm:


• Vælg Bil fra den berøringsfølsomme skærms systemindstillinger.

• Vælg Min Bil.

• Vælg Service.


Afhængigt af bilens specifikationer er forskellige serviceoplysninger og notifikationer tilgængelige som en del af den fleksible vedligeholdelsesstrategi. Derudover kan alternative intervaller for væskeskift og kapaciteter også fremgå. Det ønskede serviceinterval vises som en afstand eller resterende tid, indtil det næste planlagte serviceeftersyn. Hvis afstanden eller tiden er overskredet, viser instrumentpanelet en meddelelse, indtil service er udført og servicetælleren nulstilles. Der henvises til en forhandler/et autoriseret værksted for yderligere oplysninger.


Hvis en ejer ikke er i stand til at booke eller deltage i en serviceaftale, når køretøjets service skal gennemføres, tillader JLR en henstandsperiode på 1 måned eller 1.600 km, alt efter hvad der indtræffer først, fra serviceforfaldsdatoen.


Garantidækning for reparation eller udskiftning af køretøjer, der serviceres inden for denne henstandsperiode, vil ikke blive ugyldiggjort. Dog skal ejeren kontrollere sit køretøj og, hvor nødvendigt efterfylde olie, hvis dette niveau er for lavt. Derudover er alle øvrige forpligtelser og undtagelser i forhold til køretøjets garanti fortsat gældende.


BILER MED FULD-ELEKTRISK DRIVLINE (BEV)


Garanti på højspændingsbatteri (HV): 8 år eller 160.000 km alt efter, hvad der måtte indtræffe først, og 70 % sundhedstilstand (SOH).


PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLES (PHEV)


Garanti for PHEV-drivbatteriet: 6 år eller 100.000 km alt efter, hvad der måtte indtræffe først, og 70 % sundhedstilstand (SOH).


MILD HYBRID. (MHEV)


Garanti for MHEV-batteriet: 5 år eller 150.000 km alt efter, hvad der måtte indtræffe først, og 70% sundhedstilstand (SOH)


LAKGARANTI


Er arbejde på lakoverfladen på bilens karrosseri nødvendigt pga. en materiale- eller påføringsfejl, vil alle nødvendige reparationer blive foretaget uden beregning af et autoriseret Jaguar & Land Rover- værksted, uanset om bilen har skiftet ejer i løbet af dækningsperioden.


Garantibetingelser: I henhold til fabriksgarantien, men uden kilometertalsbegrænsning.


KORROSIONSBESKYTTELSESGARANTI


Gennemtæres en del af bilens karrosseri af korrosion pga. indefra kommende rust, vil det/de panel(er), som er berørt af gennemtæringen, blive repareret eller udskiftet af et autoriseret Jaguar Land Rover- værksted uden beregning, uanset om bilen har skiftet ejer.

Garantibetingelser: 6 år med ubegrænset kilometertal.


HVAD ER IKKE DÆKKET AF LAKGARANTIEN OG KORROSIONSBESKYTTELSESGARANTIEN?


JLR er ikke ansvarlig for nødvendig reparation eller udskiftning, der er en direkte konsekvens af følgende:

• Manglende korrekt vedligeholdelse af lak og karrosseri ved regelmæssig rengøring i henhold til Jaguar Land Rover anvisninger.

• Undladelse af rettidig reparation af lak- eller korrosionsskader.

• Faktorer, der ligger uden for Jaguar & Land Rovers kontrol, som f.eks. miljøfarer, herunder men ikke begrænset til industrielt nedfald, stormskader, fugleklatter, skadedyrsrelaterede skader og skader, herunder men ikke begrænset til stenslag, ridser og brug af uegnede rengøringsmidler.

• Reparationer efter ulykker med materialer eller reparationsmetoder, der ikke er godkendt af JLR.

• Ændringer af bilen i forhold til JLR originale specifikation.


REPARATIONER AF SKADER EFTER UHELD


I tilfælde af, at bilen kræver reparationer af karrosseriet pga. skader efter et uheld, kan et autoriseret JLR-værksted sørge for, at alle reparationer udføres af et JLR autoriseret skadescenter. Skadecenteret benytter kun originale JLR godkendte reservedele, materialer og reparationsmetoder og sørger for, at garantiens dækning fortsætter på de reparerede karrosseridele i den resterende periode af korrosionsbeskyttelsesgarantien.


REPARATION AF ALUMINIUMSKARROSSERI


Autoriserede skadescentre arbejder efter høje standarder, og de har alle det nødvendige værktøj og udstyr til at reparere JLR biler.


VANSKELIGE KØRSELSFORHOLD


Når en bil benyttes under vanskelige forhold, skal De være ekstra opmærksom på servicekravene. Selv daglige eftersyn kan være nødvendige for at sikre, at bilen fortsat kan fungere sikkert og pålideligt.

Manglende overholdelse af de anbefalede serviceeftersyn kan medføre unødig motorslitage eller beskadigelse og kan gøre garantien ugyldig.

På visse markeder kan der være særlige servicekrav. Spørg en forhandler/et autoriseret værksted eller importør til råds.

Vanskelige driftsforhold inkluderer:

• Mange korte ture, hvor motoren ikke når op på normal driftstemperatur.

• Motor tomgang i længere perioder og/eller vedvarende køreture med lav hastighed.

• Kontinuerlig drift med høj hastighed og høj belastning i længere perioder.

• Kontinuerlig drift ved temperaturer under -40 °C eller over +50 °C.

• Hyppig kørsel offroad eller på ujævne veje ved høje motoromdrejningstal og lave kørehastigheder.

• Hyppig kørsel i vand og/eller kørsel i mudder, sne og sten.

• Hyppig kørsel ved høje motoromdrejningstal og lave kørehastigheder, såsom tung last transport og bugsering.

• Hyppig kørsel i bjergterræn.

• Kontinuerlig drift under støvede forhold eller sand.


Kontakt en forhandler/et autoriseret værksted for at få rådgivning.


HVAD ER IKKE DÆKKET AF PRODUCENTENS GARANTIBETINGELSER?


Jaguar Land Rover Limited yder ikke garanti på og er ikke ansvarlig for nødvendig reparation eller udskiftning af noget på bilen, reservedele eller tilbehør, der er et direkte resultat af følgende:


• Manglende korrekt vedligeholdelse af bilen, delen eller udstyret i henhold til JLR eftersynsliste og serviceanvisninger.


• Manglende brug af reservedele, olie, smøremidler eller væsker, som er angivet af JLR, under en garantireparation, eller dele af tilsvarende kvalitet under en betalt reparation, der er udført hos en autoriseret forhandler.


BEMÆRK: Undlades det at anvende olie, smøremidler eller væsker med den korrekte specifikation, kan det medføre mekanisk fejl og afvisning af Jaguar Land Rover til at betale for eventuelt resulterende reklamationer.


• Beskadigelse af dele på eller tilbehør til bilen omfattet af reservedelsgarantien som følge af fejl i en anden af bilens dele, medmindre dette skyldes produktionsfejl på den del der har forårsaget beskadigelsen.


• Fejl i en ikke-godkendt reservedel og/eller fejl eller forkert brug af et produkt eller ekstraudstyr, der ikke er anbefalet af Jaguar Land Rover. Desuden vil alle følgeskader, der er forårsaget af montering eller brug af sådanne dele, produkter eller ekstraudstyr, ikke være dækket af JLR garanti på bil eller reservedele.


• Ændringer på bilen, komponenter, dele eller tilbehør, herunder forbedrende ændringer af motorens ydeevne, herunder chip-tuning, som ikke er godkendt af JLR.


• Normal slitage. Omfatter bremsebelægninger, bremseskiver og andre komponenter, der udsættes for friktion. Listen er ikke udtømmende.


• Fejl eller beskadigelse som følge af anvendelse af bilen til motorløb eller andre formål end normal, privat eller erhvervsmæssig brug.


• Beskadigelse som følge af forsømmelse, ulykke, oversvømmelse eller forkert brug eller montering.


• Beskadigelse som følge af fejl i en anden af bilens dele.


• Beskadigelse i forbindelse med vedligeholdelse.


• Knækket TPMS-ventil


• Ændring eller fjernelse af bilens stelnummer (VIN) eller ulovlig ændring af kilometertællerens visning.


• Bilen, dele eller tilbehør, der er blevet ændret i forhold til JLR-specifikationer.


• Bilen, som den er produceret, opfylder ikke driftsspecifikationen for et marked, for hvilket den ikke er tiltænkt, inklusive statens eller andre myndigheders lovmæssige krav eller straffebestemmelser.


• Effekten af alle bilændringer, der er foretaget for at overholde lovmæssige eller lokale krav for et marked, for hvilket den ikke er tiltænkt, medmindre dette er godkendt af Jaguar Land Rover Limited.


BEMÆRK:

Hvor det er gældende, kan et autoriseret JLR-værksted på kundens regning udføre godkendte ændringer, så bilen opfylder de lovmæssige eller funktionsmæssige krav for et marked.


Garantibetingelser: I henhold til producentens garanti.