BØR JEG KØBE EN LAND ROVER MED DIESELMOTOR?




Der hersker stor forvirring om dieselmotorer, så Land Rover står klar med svar på dine spørgsmål og hjælper dig med at finde den rigtige bil til dig.

Hvis du stiller dig selv dette spørgsmål: ”Bør jeg købe en Land Rover med dieselmotor”? skal du først overveje, hvor langt du kører i hverdagen. Hvis du pendler regelmæssigt, kører langt på motorvejen eller trækker en campingvogn eller hestetrailer, vil en Land Rover med dieselmotor sandsynligvis være det bedste valg for dig.

Hvis du primært kører over korte afstand, bør du overveje en Land Rover med benzin-, diesel- eller hybridmotor. Når du træffer det rigtige valg, bliver det billigere for dig.

En ny Euro 6-dieselmotor kan være et bedre valg for dig, hvis du kører mere end 19.000 km årligt; afhængigt af de køreture, du foretager, kan den være mere økonomisk og miljøvenlig end en benzinmotor.

En dieselbil er ikke ideel til korte køreture, fordi den eventuelt ikke er fuldt effektiv. For dieselpartikelfilteret (DPF) bliver ikke varmt nok, hvilket betyder, at det ikke kan rense de partikler, det har opsamlet. Dermed kan filteret blive tilstoppet og reducere bilens power. Læs mere om DPF-filtre.

De nyeste Euro 6-dieselmotorer er de reneste nogensinde, og alle vores modeller lever op til de allernyeste Euro 6-standarder, hvilket betyder, at du kan køre i vores biler overalt i Europa. Læs mere om Euro 6-udledningsstandarder.

Find ud af, om en benzin-, ny diesel-, el- eller hybridbil er det rigtige valg for dig.

Kan jeg køre min bil ind i en lav-emissions-zone?

Alle dieselmodeller, som er fremstillet efter 1. september 2015, kan køre i alle lav-emissions-zoner uden at blive opkrævet gebyr. Men ældre dieselbiler kan blive opkrævet gebyr og endog blive udelukket fra at køre i visse bymidter.

Der er mere end 200 lav-emissions-zoner i byer overalt i Europa. Her får du oplysninger om de to vigtigste:

LONDON – benzin- eller dieselbiler registreret før 2006, som opfylder Euro 4 NOx-standarderne, skal betale et Toxicity gebyr, også kendt som T-gebyr i London. Det betyder et ekstragebyr på £10, hver gang du kører ind i den aktuelle trængselsafgiftszone. Den 1. april 2019 erstattede ultra-lav-emissions-zonen (ULEZ) T-gebyret med strengere lovgivning, hvilket betyder, at dem, som ikke kører i en Euro 6-dieselbil eller en Euro 4-benzinbil, skal betale yderligere £ 12,50 for at køre gennem visse dele af London. Londons borgmester har planer om at udvide denne zone så langt ud som til de nordligt og sydligt beliggende ringveje i 2020.

PARIS – hvis din benzin- eller dieselbil er registreret før 1997, må du ikke køre ind i byen mellem kl. 8.00 og kl. 20:00 på hverdage. Nyere biler kategoriseres ud fra deres udledning og tildeles én ud af seks farvede mærkater til forruden, som giver adgang til byen. Jo lavere bilens udledning er, desto flere fordele indhøster du inklusiv adgang til bedre parkeringspladser.

Andre byer i England planlægger at introducere deres egne lav-emissions-zoner - herunder Birmingham, Leeds, Southampton, Manchester og Bristol, som foreslår at indføre lignende zoner inden for de næste år.

Vil Land Rover dieselbiler blive forbudt?

I Europa planlægger myndighederne i Paris, Madrid, Rom og Athen at forbyde dieselbiler og lastbiler i 2025.

En banebrydende afgørelse i Tyskland har bemyndiget Düsseldorf og Stuttgart til at forbyde de mest forurenende køretøjer uden behov for tilladelse fra centralregeringen.

Er diesel dermed på vej til at blive udfaset? Ikke for øjeblikket, men en udfasning vil ske. Den engelske regering ønsker, at der ikke længere skal sælges nye diesel- og benzinbiler fra og med 2040.

Bliver jeg pålagt flere afgifter for at eje en Land Rover med dieselmotor?

I Storbritanien afhænger prisen på ejerafgift af den CO2-udledning, som bilen producerer. I det første år gradueres afgiften fra £ 10 for en udledning på 1-50 g/km og op til £ 2.000 for de biler, som udleder mere end 255 g/km. I det andet år og fremad vil alle ejere skulle betale en årlig fast sats på £ 140 for biler, som koster mindre end £ 40.000 og £ 310 for biler, hvis pris overstiger £ 40.000.

Ældre biler vil stadig skulle betale afgift i overensstemmelse med de tidligere afgiftsgrupper, hvilket betyder, at ældre dieselbiler med en CO2-udledning på 99 g/km stadig ikke skal betale ejerafgift. Nye dieselbiler udleder 15 % mindre CO2 end benzinbiler.

I Storbritannien er der også et ”dieseltillæg” på 4 procent for firmabilsbeskatning for køretøjer, som endnu ikke lever op til RDE2 (2020-bestemmelsen) eller én enkelt afgiftsgruppeforøgelse for ejerafgift. Køretøjer, som opfylder RDE2 tidligere er undtaget herfra.

Bilafgifter i Europa er forskellige. Afgifterne i Tyskland er € 2 per gram CO2 over 95 g/km plus en ekstra afgift på € 2 for benzin eller € 9,50 for diesel baseret på bilens slagvolumen per 100 kubik.

I Frankrig pålægges biler, som udleder mere end 120 g/km CO2, en afgift. Ejere, som køber en bil, der producerer 120 g/km pålægges en afgift på € 50, hvorefter afgiften stiger progressivt op til de biler, der producerer 185 g/km eller mere, hvor afgiften er € 10.500.

Italien baserer sin bilafgift på motorydelsen plus Euro-udledningsstandarden, hvor hver enkelt region kan justere afgiften individuelt. For biler med en effekt på over 185 kW vil hver enkelt kilowatt medføre en ekstra afgift på € 20 - dette afgift reduceres med intervaller på 5, 10 og 15 år.

Hvilke andre omkostninger er forbundet med Land Rover dieselbiler?

Når det drejer sig om drift af en ny dieselbil, er det værd at lægge mærke til de relativt beskedne omkostninger ved at påfylde bilen AdBlue, som også benævnes Diesel Exhaust Fluid (DEF). AdBlue/DEF er en væske, som indsprøjtes i udstødningsgassen for at reducere udledningen af nitrogenoxid (NOx). Når AdBlue/DEF blandes med de varme udstødningsgasser, opnås den rigtige kemi til, at en katalysator kan omdanne NOx til nitrogen og vand (som begge forefindes naturligt i luften), hvilket er mere miljøvenligt.

Hvis du ejer en Land Rover, fortæller bilen dig automatisk, hvornår du skal påfylde AdBlue. Bilens display vil oplyse dig om, at DEF-niveauet er så lavt, at påfyldning anbefales. Derefter vises endnu en meddelelse med et gult ikon, som råder dig til at påfylde DEF-tanken, ligesom du får oplyst, hvor mange liter, der skal påfyldes. Den tredje meddelelse starter en nedtælling fra den resterende strækning og indtil DEF-tanken er tom. Når DEF-tanken er tom, vil bilen ikke starte.

Afhængigt af din serviceplan, kan du eventuelt påfylde DEF/AdBlue gratis hos din forhandler. Hvis du ikke har aftalt en serviceplan, kan du enten betale £29,99 hos dine lokale forhandler eller købe væsken hos en forhandler af bildele og selv påfylde den.

Læs vores guide om DEF for Land Rover.

Hvor forurenende er dieselbiler?

Nye Euro 6-dieselbiler er meget renere end nogensinde før på grund af Euro-standarderne. Siden 1992 har EU strammet lovgivningen for bilers udledning for at reducere mængden af kulilte, nitrogenoxider, kulbrinte og partikler.

Helt tilbage fra Euro 1 og frem til den nuværende Euro 6 (EU6d) er værdierne konstant blevet sænket, så alle biler, der produceres og sælges i dag ikke må udlede mere end 0,08 g/km nitrogenoxid sammenlignet med maksimumsværdien på 0,18 g/km i 2011 (en reduktion på 56 procent) og 0,97 g/km i 1993.

Alle vores biler er udstyret med et dieselpartikelfilter, som indfanger 99 procent af alle partikler. Dette betyder, at udledningen fra nye Land Rover-modeller med dieselmotor kan sammenlignes med niveauet for benzinmotorer, men med omtrent 15 procent lavere CO2-udledning og omkring 25 procent bedre brændstofforbrug end de tilsvarende benzinvarianter - hvilket gør deres driftsomkostninger lavere. Vores nye dieselbiler vil eksempelvis være i stand til at køre gennem Londons ultra-lav-emissions-zone, som indføres i april 2019.

Hvad kommer der til at ske med Land Rover dieselbiler?

Den nye dieselteknologi er så avanceret, at dieselbilerne har 25 procent bedre brændstofforbrug og udleder omkring 15 procent mindre CO2 end benzinbiler, hvorfor man kan argumentere for, at de nye Euro 6-dieselbiler har samme forventede levetid som benzinbiler. Land Rovers nyeste Euro 6-motorer er blandt de reneste i verden og opfylder de nye laboratorietest og test under faktiske forhold (WLTP og RDE), som myndighederne foreskriver.

Nye diesel- og benzinbiler vil være det mest omkostningseffektive valg i nogen tid endnu, mens den elektriske infrastruktur opbygges rundt omkring i verden.

Jaguar Land Rovers fremtid er elektrisk. Fra og med 2020 vil alle nye Land Rover-modelserier tilbyde muligheden for elektrificering.

Sideløbende med vores planer om elektrificering fortsætter vi vores investeringer med henblik på at raffinere og optimere vores nye diesel- og benzinmotorer. På mellemlangt sigt vil benzin- eller nye dieselbiler nemlig være det rigtige valg for mange mennesker, og disse motorer kræves for en smidig overgang til en elektrificeret fremtid.

Der sker også yderligere forbedringer af traditionelle benzin- og nye dieselmotorer med introduktionen af mild hybrid-teknologi (MHEV). Du kan læse mere om MHEV i den nye Range Rover Evoque her.

Der er også mulighed for en plug-in hybrid (PHEV) til Range Rover og Range Rover Sport. En PHEV kombinerer en konventionel motor med en elmotor og et batteri. En PHEV oplades via en ekstern strømkilde og vælger/kombinerer motoren og elmotoren for optimal ydelse og effektivitet, idet der anvendes regenerativ opbremsning.

Kan det svare sig at købe en Land Rover dieselbil?

For at besvare dette spørgsmål er man nødt til at overveje, hvor langt man kører. Hvis man kører mere end 19.000 kilometer om året, kan det svare sig at købe en dieselbil. Det kan være mere omkostningseffektivt og mindre forurenende end at købe en benzinbil.

Har dieselbiler en fremtid over de næste par år? Ja. Selv om vi forpligter os til en elektrisk fremtid, er nye diesel- og benzinbiler nødvendige for mange trafikanter rundt omkring i verden, indtil infrastrukturen, som skal understøtte elektrificeringen, er på plads.

Hvad angår forurening opfylder eller overgår alle nye Land Rover dieselbiler EU6-kravene. Jaguar Land Rover vil fortsætte med at gøre nye dieselmotorer endnu mere teknologisk avancerede og renere.

For yderligere oplysninger, klik her.