Defender Rally har løftet sløret for den helt nye Defender Dakar D7X-R – holdets officielle deltager i World Rally-Raid Championship (W2RC) 2026. Offentliggørelsen kommer forud for bilens konkurrencedebut ved Dakar Rally i januar, verdens mest ekstreme rally-raid.
Defender Rally har præsenteret den nye Defender Dakar D7X-R i en helt frisk konkurrence-lakering. Bilen får sin konkurrencedebut ved Dakar Rally i januar som en del af et fuldt program i World Rally-Raid Championship (W2RC) 2026. Den nye racer er baseret på produktionsmodellen Defender OCTA og er bygget til at køre i W2RC’s “Stock”-kategori – den ideelle platform til at demonstrere Defenders rå kapabilitet.
Defender Dakar D7X-R bevarer Defender OCTA-modellens robuste D7x-karrosseristruktur, transmission, drivlinje og den kraftfulde 4,4-liters twin-turbo V8-motor, som her kører på et avanceret, bæredygtigt brændstof*. Den er yderligere tilpasset W2RC’s ekstreme krav med bredere sporvidde, øget frihøjde, ny affjedring og forbedret køling.
BILSTEIN, kendt for deres ekspertise inden for affjedringsteknologi, tilslutter sig samtidig Defender Rally som officiel partner på støddæmpere. Bag rattet vil Stéphane Peterhansel, Sara Price og Rokas Baciuška tage hul på den ultimative offroad-udfordring – en test af både menneskelig og mekanisk udholdenhed – når de starter i deres Defender Dakar D7X-R’ere den 3. januar.

Et stærkt hold af talentfulde kørere og co-drivere står klar til at tage hul på det episke eventyr i Defender Dakar D7X-R. Tre besætninger vil kæmpe sig igennem mere end 80 timers konkurrencekørsel over to uger og omkring 5.000 km tidsprøver. Dakar-legenden Stéphane Peterhansel og Mika Metge, Rokas Baciuška og Oriol Vidal samt Sara Price med Sean Berriman får støtte af et erfarent team af mekanikere og ingeniører – ledet af den nyudnævnte teamchef, Ian James.
Hver Defender Dakar D7X-R begynder sit liv på produktionslinjen i Defenders topmoderne fabrik i Nitra, Slovakiet. Det sker i overensstemmelse med reglerne, som kræver, at karrosseriet på konkurrencebilen ikke må ændres i forhold til produktionsmodellen.
FIA’s regler for den nye Stock-kategori, der lanceres i 2026, fastlægger både, hvad der ikke må ændres i forhold til produktionsbilen, og hvilke komponenter der må modificeres – samt hvordan. Defender Dakar D7X-R anvender den samme robuste D7x-karrosseristruktur, transmission og drivlinjekonfiguration som Defender OCTA, den mest kapable produktions-Defender nogensinde bygget. D7X-R drives også af OCTA-modellens 4,4-liters twin-turbo V8-motor – endnu et element, der ikke må ændres – og den kører på et avanceret, bæredygtigt brændstof, som er defineret af og i fuld overensstemmelse med FIA’s regler.
Defender Dakar D7X-R stiller op i en rå, kraftfuld og jordnær lakering, inspireret af ørkenens farver og teksturer. Det helt nye “Geopalette”-design henter sine nuancer fra de tørre, barske landskaber, der kendetegner Dakar: en kombination af sand-, sten- og jordtoner med et strejf af Aqua, inspireret af de sjældne ørkenvandløb, der tilfører både kontrast og klarhed.
“Defender er det originale britiske eventyrbrand, synonymt med uovervindelig kapabilitet og episke oplevelser – noget vi er stolte af at kunne demonstrere på den internationale motorsportsscene. Defender Dakar D7X-R er den mest robuste Defender, der nogensinde er bygget. Den bærer den samme grundlæggende arkitektur og silhuet som Defender OCTA, men er udviklet til at klare den ultimative konkurrenceprægede offroad-udfordring. Dakar presser alt til det yderste, og deltagelse i et rally-raid af denne størrelse giver en autentisk mulighed for at vise Defenders kapabilitet og hårdførhed i nogle af de mest ekstreme og ubarmhjertige forhold på planeten."
Mark Cameron
Managing Director, Defender

Karrosseriet er blevet modificeret foran og bagtil for at sikre, at D7X-R bevarer sit karakteristiske OCTA-design, samtidig med at angrebs- og afgangsvinklerne forbedres.
OCTA-modellens udvidede hjulkasser er gjort endnu mere markante på D7X-R for at rumme den bredere sporvidde og give bilen en endnu mere kraftfuld fremtoning.
Dørpanelerne er tilpasset, og der er tilføjet forstærkede paneler langs siderne for at gøre plads til den udvidede bundbeskyttelse, som skal modstå de ekstreme belastninger, bilen forventes at blive udsat for under løb.

Affjedringen bevarer sit kinematiske princip fra produktionsmodellen Defender OCTA, men er blevet opgraderet med et avanceret dæmpersystem, der omfatter enkelt coil-over-dæmper foran og parallelle twin-dæmpere bagtil. Systemet er udviklet i samarbejde med den nye officielle støddæmperpartner, BILSTEIN. Efter omfattende udvikling og test under Defender Rallys egne testprogrammer forbedrer dæmperløsningen bilens kapabilitet under ekstreme forhold og håndterer samtidig den ekstra vægt fra den fyldte 550-liters brændstoftank. Partnerskabet bygger videre på et eksisterende samarbejde med Defender, hvor BILSTEIN-dæmpere allerede indgår i produktionsbilerne. BILSTEIN slutter sig til en række verdensklassepartnere for Defender Rally, herunder Castrol samt leverandørerne Shackleton og Alpinestars.
Selvom OCTA’ens V8-motor forbliver mekanisk uændret (dog med en luftindsugningsbegrænser, som reducerer effekten i henhold til FIA’s Stock-kategori-regler), er kølesystemet betydeligt opgraderet for at kunne modstå de ekstreme ørkentemperaturer. Kølingen er forbedret ved at øge frontarealet og optimere luftstrømmen gennem grillen, hvor én stor køler nu erstatter de tre mindre kølere fra produktionsmodellen. Luftstrømmen understøttes af fire 12V-ventilatorer til køling ved lav hastighed. Ændringer i motorhjelmen forbedrer yderligere udluftningen, og et partikelfilter forhindrer sand i at trænge ind i luftindtaget. Derudover er der monteret lyspod-tilbehør og kabineindsugninger på taget.
Defender Dakar D7X-R anvender den samme otte-trins automatgearkasse som produktions-OCTA’en, men har et lavere slutgear for at passe til de typiske rally-raid-forhold og levere maksimal trækkraft ved lav fart. Et specialudviklet rally-bremsesystem er også monteret, med ventilerede bremseskiver samt seks-stemplede kalibre foran og fire-stemplede bagtil.
Elektronikken i D7X-R styres af en enkelt motorsport-styreenhed, designet til at maksimere robustheden under de hårde rallyforhold, og bilen kører med specialudviklede race-kalibreringer. Derudover har Defender Rally-teamet udviklet en ny “Flight Mode”, der hjælper bilen med at håndtere de mange hop i ørkenens klitter. Flight Mode justerer automatisk motorens momenttilførsel til hjulene, når bilen er i luften, for at sikre en stabil landing og beskytte drivlinjen.

“Defender kaster sig ud i det ukendte – for at overvinde klitterne, modstå varmen og køre fuld fart mod uret. Vi ved, at Dakar er en af de hårdeste udfordringer i motorsport, og netop derfor deltager vi. Efter et intenst testprogram er teamet klar til det eventyr, der venter, og Defender Dakar D7X-R er bygget til at tage kampen op. Med verdensklassepartnere og nogle af de bedste rally-raid-kørere på planeten vil vi give alt, hvad vi har. Jeg er utroligt stolt og begejstret over at få vores konkurrencedebut i W2RC, og jeg ser frem til, hvad sæsonen bringer.”
Ian James
Team Principal, Defender Rally