IMPONERER PÅ ISEN: RANGE ROVER ELECTRIC-PROTOTYPER UDMÆRKER SIG I SENESTE VINTERTEST OG UDVIKLINGSFORLØB

Range Rover Electric-prototyper har gennemført en anden succesfuld test- og udviklingssæson under frostgraderne i Arktis.

"Grundige testprocedurer under ekstreme og uforudsigelige forhold – som dem vi oplever i Arjeplog – er afgørende for Range Rover Electrics pålidelighed og robusthed i den virkelige verden. Vores anden vintersæson i Arktis har givet os den ideelle mulighed for at teste vores nye ThermAssist-teknologi, og den har overgået vores forventninger. Teknologien vil bidrage til at sikre, at Range Rover Electrics rækkevidde forbliver intelligent optimeret, samtidig med at ladehastigheden opretholdes, når der er behov for opladning."

Thomas Müller,

Executive Director, Product Engineering, JLR

800V-batteriet er det første, der er designet og udviklet internt hos JLR – optimeret med fokus på energitæthed, rækkevidde og ladetider. Batteriet er konstrueret til at levere den ubesværede ydeevne og velkendte forfinelse, man forventer af en Range Rover. Som den ultimative elektriske luksus-SUV er den udstyret med cell-to-pack-opbygning, der sikrer optimal ydelse. Range Rover Electric’s 117 kWh-batteri er fuldt indkapslet og intelligent pakket, bestående af 344 prismatiske celler i et dobbeltstakket layout.

Terrængående kapacitet og komfort er kerneværdier i Range Rover-oplevelsen – og det fortsætter med eldrift. Avancerede teknologier som én-pedals-kørsel og justerbar luftaffjedring med dobbeltkammer er implementeret for at bevare disse egenskaber. Range

Rover Electric videreudvikler én-pedals-kørsel til et nyt niveau, med en oplevelse af ubesværet kraft og overlegen kontrol. Ud over at bremse bilen og genvinde energi gennem regenerativ bremsning, er systemet også finjusteret til at arbejde sammen med Terrain Response. Én-pedals-kørsel kan bringe bilen til fuldt stop og aktivere Hill Hold, hvilket gør det muligt at sætte i gang igen – uden at føreren nogensinde behøver at røre bremsepedalen.
Det, der adskiller Range Rover Electrics én-pedals-funktion, er evnen til at fungere selv under ekstreme terrænforhold. Range Rovers ingeniører har testet systemets kapacitet på hældninger med 28 og 17 graders split mu (forskelligt vejgreb i hver side) på testanlægget i Arktis.

For at sikre, at Range Rover Electric bevarer den karakteristiske ro og balance under alle forhold, er det justerbare luftaffjedringssystem med dobbeltkammer blevet gennemgående udviklet. Det er designet til at kontrollere karrosseribevægelser forårsaget af elmodellens unikke vægtfordeling.

"Range Rover skal i sin kørekarakter forene kapacitet og forfinelse på ubesværet vis. At levere begge dele i en elbil – uden at gå på kompromis med andre områder – er en enorm udfordring. Ved at øge den torsionsstivhed og forbedre bilens respons har vi formået at bevare den velkendte Range Rover-køreoplevelse. Vi har holdt dette løfte ved at kombinere alle de essentielle Range Rover-egenskaber med nye og avancerede teknologier."


Matt Becker,

Vehicle Engineering Director, JLR

Kørsel på isbanerne i Arktis har tydeligt vist, hvordan Range Rover Electrics firehjulstræksteknologi er i stand til at håndtere alle underlag. Takket være den præcise momentlevering – som er mere nøjagtig end i forbrændingsmotorer – kan systemets Intelligent Driveline Dynamics (IDD) fordele momentet til bagakslen fra 100 % til 0 % for at forhindre hjulspind. I samarbejde med Integrated Traction Management opretholdes vejgrebet, da motorspeeden reguleres på blot 50 millisekunder, og systemet kan håndtere hjulslip op til 100 gange hurtigere end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor.


Efter anden sæson i Arjeplog fortsætter Range Rover Electric-prototyperne det krævende test- og udviklingsprogram forud for åbningen af kundereservationer.