Defender deltager i Dakar og FIA World Rally-Raid Championship (W2RC) fra 2026 med en ny konkurrenceklar model baseret på Defender OCTA

• Defender deltager i ‘Stock’-kategorien for produktionsbaserede køretøjer, som fra 2026 vil følge nye og markant reviderede reglementer


• Konkurrencemodellen vil bevare Defender OCTAs robuste fundament og 4,4-liters V8-biturbo-drivlinje


• Alle køretøjer i konkurrencen vil fastholde samme robuste D7x-karrosseristruktur, transmission og drivlinje-layout som Defender OCTA – et bevis på dens ekstreme holdbarhed og styrke


Gaydon, Storbritannien – Mandag den 20. januar 2025: Defender OCTA – den ultimative præstationsmodel i den kompromisløse Defender-familie – vil danne grundlaget for Defenders deltagelse i Dakar og FIA World Rally-Raid Championship fra 2026. Her vil den demonstrere sine ekstreme præstationsevner i verdens hårdeste offroad-løb.


Uovervindelig terræneffektivitet og enestående styrke er kernen i enhver Defender – egenskaber, der er afgørende for et rally-raid-køretøj. Valget af Defender OCTA – den hurtigste og mest kapable Defender nogensinde – som grundlag for det britiske eventyrmærkes rally-raid-program var derfor oplagt.


Defender vil stille med to konkurrenceforberedte Defender-modeller i alle fem runder af FIA World Rally-Raid Championship (W2RC) i ‘Stock’-kategorien for produktionsbaserede køretøjer samt tre køretøjer i mesterskabets flagskibsbegivenhed, Dakar Rally, fra 2026.


Fra 2026 vil nye reguleringer gøre ‘Stock’-kategorien markant mere konkurrencepræget, da FIA og Dakar-arrangørerne tilpasser sig den stigende popularitet af højtydende 4x4’ere og SUV’er. De højere ydelser, som de nye regler muliggør, gør netop denne kategori ideel til at fremvise Defenders ekstreme holdbarhed og kapabilitet.


Mark Cameron, Managing Director, Defender:

"At tage kampen op i verdens mest krævende rally-raid er den ultimative test for vores mest ekstreme Defender til dato. Vi ved, at Dakar bliver en enorm udfordring, men Defender OCTA kombinerer imponerende præstationer med den karakteristiske Defender-evne og holdbarhed – det perfekte fundament for, hvad jeg er sikker på bliver en stærkt konkurrencedygtig rally-raid-bil.”


James Barclay, Managing Director, JLR Motorsport:

"Defenders deltagelse i Dakar bliver en utrolig spændende udfordring. Vi har haft en vision for fremtiden for produktionsbaserede rally-raid-køretøjer, og det har været yderst positivt at samarbejde med ASO, FIA og andre producenter om at udvikle de nye regler for ‘Stock’- kategorien. Vi har nu den rette platform til at vise Defenders kapabilitet i offroad-motorsportens ultimative test. Foran os venter et intensivt år med forberedelse, test og læring, så vi er klar til Dakar 2026. Teamet er allerede godt i gang, og vi ser meget frem til at konkurrere i både Dakar og W2RC – verdens hårdeste offroad-løb.”


Kernen i Defender OCTA – og fastholdt i konkurrencemodellen – er dens robuste D7x- karrosseristruktur. Den lette aluminium-monocoque, som danner fundamentet i alle Defender- modeller, er tre gange stærkere end traditionelle ‘body-on-frame’-konstruktioner og sikrer en imponerende vridningsstivhed.


Denne medfødte robusthed, kombineret med Defender OCTAs specialtilpassede geometri og affjedringsdesign, gjorde den til det oplagte valg som grundlag for Defenders Dakar-satsning. De specialforberedte konkurrencekøretøjer vil bevare Defender OCTAs karrosseristruktur, transmission og drivlinje-layout – i overensstemmelse med Dakar- og W2RC-reglementet – og derved demonstrere dens uovertrufne kapabilitet og holdbarhed. Kraften leveres af Defender OCTAs 4,4-liters V8-biturbo-motor.


Et omfattende test- og udviklingsprogram for Defenders konkurrenceudgave er allerede i gang. Det vil kulminere i testløb og en officiel teampræsentation senere på året – inden Dakar og FIA World Rally-Raid Championship i 2026.