Defender Rally har fremskyndet forberedelserne til deres debut i Dakar Rally 2026 og FIA World Rally-Raid Championship (W2RC)
efter at have gennemført en hård test af Defender Dakar D7X-R i Marokko, Afrika.
Ved denne milepælstest deltog den nye teamchef for Defender Rally, Ian James – der også for nylig blev udnævnt til administrerende direktør for JLR Motorsport. Ian vil lede Defender Rally-teamet ind i Dakar og W2RC og kommer fra McLaren Electric Racing, hvor han var administrerende direktør og teamchef.
Defender, den ustopelige 4x4 bygget til ydeevne og holdbarhed, får sin teamdebut ved Dakar Rally 2026, hvor tre Defender Dakar D7X-R deltager i den nye “Stock”-kategori for serieproducerede biler. Herefter vil et to-bils Defender-hold deltage i de resterende fire runder af W2RC 2026.

Efter at være gået fra tidlige prototyper indtager den konkurrenceklare Defender Dakar D7X-R nu hovedrollen. Defender Dakar D7X-R deler den samme robuste D7x-aluminiumsarkitektur, transmission og drivlinjeopsætning som den serieproducerede Defender OCTA – samt dens 4,4-liters twin-turbo V8-motor. D7X-R’s karrosseri blev samlet på produktionslinjen i Defenders topmoderne Nitra-fabrik i Slovakiet, før den skræddersyede færdigbygning til “Stock”-rally-raid-specifikation blev udført af Defender Rally-teamet i Storbritannien.
Denne første konkurrenceklare D7X-R blev senest sat på prøve i Erfoud, Marokko, hvor teamet gennemførte den hidtil mest omfattende test i forberedelsesprogrammet. Formålet med Sahara-testen var at tilbagelægge kilometer i D7X-R’en over distancer, der svarer til de etaper, som forventes ved det kommende Dakar Rally 2026 – hovedbegivenheden i W2RC. Testen begyndte med kortere runder over mindre klitter og udviklede sig derefter til ruter på flere hundrede kilometer med wadier, klippefyldte sletter, bump og sten samt hurtige sandstrækninger – terræn, der afspejler forholdene ved Dakar.
Til at teste D7X-R’en stillede Defenders verdensklassehold af kørere op – Stéphane Peterhansel, Sara Price og Rokas Baciuška – for at simulere de udfordringer, de vil møde i Dakar. Dette omfattede også, at deres co-drivere brugte digitale navigations-“roadbooks”, som under Dakar kun gøres tilgængelige få minutter før en tidsbestemt etape begynder.

“Det er en ære at lede Defender Rally-teamet, når vi træder ind i den storslåede verden af rally-raid-konkurrence i 2026 – det første år i et treårigt program. Med et verdensklassehold af kørere og team på plads, og den første konkurrenceklare Defender Dakar D7X-R, der nu viser sit potentiale i ørkenen, ser jeg frem til at fortsætte de omfattende forberedelser frem mod Dakar i januar. Vi har stadig meget arbejde foran os, men hele holdet er fast besluttet på at gøre 2026 til et mindeværdigt år i World Rally-Raid for Defender-brandet.”
Ian James
Team Principal, Defender Rally
“Vi besluttede at deltage i World Rally-Raid Championship, fordi det er den ultimative scene til at fremvise Defenders anerkendte kapacitet og holdbarhed. Den nye Defender OCTA har sat en høj standard for robust luksus, og det er bemærkelsesværdigt at se den blive forvandlet til en ustoppelig Dakar-deltager. Nu, med kun tre måneder til vi kører op på startpodiet i Yanbu, er jeg stolt af, hvordan teamet tager form. Vi har et fremragende hold af kørere og co-drivere samt et fantastisk strategisk og operationelt personale, som nu ledes af Ian James som teamchef. Med den første af de konkurrenceklare Defender Dakar D7X-R, der har gennemført denne test, er alt på rette spor. Jeg kan ikke vente med at se os tage hul på klitterne i Dakar.”
Mark Cameron
Managing Director, Defender