DEFENDER FULDFØRER FØRSTE TEST AF RALLY-RAID-PROTOTYPE OG UNDERSKRIVER MED DAKAR-RALLYLEGENDE

Det originale britiske eventyrmærke Defender har intensiveret sine forberedelser til deltagelsen i World Rally-Raid Championship (W2RC) ved at gennemføre prototype-tests i Marokko med Defender Dakar D7X‑R – samt ved at underskrive kontrakt med to topkørere.

Prototype-testningen af den nybenævnte Defender Dakar D7X‑R – fabriksteamets rally-raid-konkurrent – er indledt forud for Dakar Rally 2026 og World Rally-Raid Championship (W2RC).

Defender Rally-teamet løfter samtidig sløret for sine to første kørere: den franske 14-dobbelte Dakar-vinder Stéphane Peterhansel og det talentfulde litauiske stjerneskud Rokas Baciuška.

Testet i Sahara-ørkenen bærer Defender Dakar D7X‑R-prototypen – som skal konkurrere i ’Stock’-kategorien – en markant test-camouflage forud for det officielle team-lancering senere i år.

Den indledende test i Marokko markerer en vigtig milepæl på vejen mod Dakar Rally 2026, da de ekstreme ørkenforhold afspejler de udfordringer, teamet står over for i januar 2026.

Den 14-dobbelte Dakar Rally-vinder Stéphane Peterhansel slutter sig til Defender Rally-teamet for det ultimative eventyr – side om side med det fremadstormende talent Rokas Baciuška. Den franske kører Peterhansel deltog i holdets testaktiviteter i Marokko og gennemførte med succes de første tests med prototypen af Defender Dakar D7X‑R, som markerer begyndelsen på forberedelserne frem mod Dakar Rally i januar 2026 – et løb anerkendt som verdens mest krævende langdistance offroad-udfordring.

Defender – det ikoniske og uovervindelige 4x4-køretøj, skabt til kapacitet og holdbarhed – får sin officielle debut som fabriksteam ved Dakar Rally, hvor tre Defender Dakar D7X‑R-modeller deltager i ‘Stock’-kategorien for produktionsbaserede biler. Derudover vil to biler deltage i de resterende afdelinger af 2026-udgaven af FIA World Rally-Raid Championship (W2RC).

"At gennemføre vores første officielle test med Defender Dakar D7X‑R-prototypen er en stor milepæl og markerer begyndelsen på en travl testkalender frem mod Dakar. Teamet gør et fantastisk stykke arbejde i vores forberedelser til verdens mest udfordrende offroad-løb, som finder sted om blot otte måneder.

Jeg er også utrolig stolt og begejstret over at kunne præsentere de to første kørere i vores verdensklasse line-up. Den verdenskendte Stéphane Peterhansel tilfører en enorm mængde praktisk erfaring til teamet som den mest succesfulde Dakar Rally-deltager nogensinde. Hans viden bliver en uvurderlig ressource for vores program.


Rokas Baciuška er et af de mest spændende og lovende talenter i rallyverdenen og har allerede opnået imponerende resultater siden sin Dakar-debut i 2022 – samme år som han blev FIA World Rally-Raid-mester i T4-klassen.


Med Stéphane og Rokas ombord og testarbejdet med Defender Dakar D7X‑R i fuld gang, står vi over for en utrolig spændende tid, mens vi fokuserer på de opgaver, der venter."


James Barclay,
Managing Director JLR Motorsport

DEFENDER DAKAR D7X‑R

Defender Dakar D7X‑R – teamets specialbyggede, produktionsbaserede konkurrencebil – deler samme robuste D7x-karrosseristruktur i aluminium, transmission og drivlinjeopsætning som de serieproducerede Defender-modeller, hvilket understreger bilens ekstreme holdbarhed og styrke. Defender Dakar D7X‑R drives af en 4,4-liters V8-motor med twin-turbo, og prototypen er iført en markant camouflagebeklædning. Den er blevet testet intensivt i Sahara-ørkenens krævende klitter for at verificere bilens pålidelighed, styrke og kapacitet under ekstreme forhold.

Ligesom Defender er kendt for at omfavne det umulige, kræver det både fysisk og mental styrke at være kører i denne disciplin. Førerne vil blive presset til det yderste i nogle af verdens mest barske omgivelser, og kun dem med ukuelig vilje, mod og en passion for eventyr vil kunne klare udfordringen. Alle kørere på Defender Rally-teamet vil demonstrere frygtløs fart, teknisk præcision og urokkelig udholdenhed i kampens hede.

"Det er en fantastisk følelse at kunne dele de første billeder af Defender Dakar D7X‑R-prototypen med resten af verden. Teamet begynder virkelig at tage form, mens vi udvikler Defender til at konkurrere i Stock-kategorien – hvilket betyder, at konkurrenceudgaven D7X‑R vil være meget tæt forbundet med den serieproducerede Defender. Det er også et særligt øjeblik at kunne præsentere vores to kørere til W2RC: Stéphane og Rokas – begge bringer noget unikt til holdet, og menneskelig udholdenhed er en afgørende faktor for succes i World Rally-Raid.

Deltagelsen i Dakar Rally og W2RC bliver den ultimative testplads for Defenders evner, holdbarhed og præstation – og det varer ikke længe, før vores konkurrenceklare Defender D7X‑R skal stå sin prøve på den internationale scene.
"


Mark Cameron,
Managing Director, Defender

STÉPHANE PETERHANSEL

Anset som den mest succesfulde Dakar Rally-kører gennem tiderne er Peterhansel – som har deltaget i Defenders testprogram i Sahara – bestemt ikke fremmed for ørkenens udfordringer. Den 59-årige har deltaget i Dakar Rally hele 35 gange, både på motorcykel og i bil, og har vundet det ultimative eventyr hele 14 gange.

I 2026 skal Stéphane køre for Defender i alle afdelinger af W2RC og bidrager med en enorm erfaring og viden til teamet. Han vil samtidig være med til at bane vejen for Defenders fremtid i sporten, mens han forsøger at bygge videre på sin imponerende sejrsrekord.

"Jeg er begejstret for at begynde et nyt kapitel med Defender. World Rally-Raid Championship er det absolutte højdepunkt inden for rally og offroad-konkurrence, og Defender er en ikonisk og yderst kapabel 4x4 – så for mig er det det perfekte match. Teamet er dedikeret til mesterskabet og brænder for at vinde. Jeg ser frem til at tage denne nye udfordring op, og sammen håber jeg, at vi kan bringe Defender helt op på øverste trin på podiet.

Selvom jeg har deltaget i mange Dakar Rally’er før – både på motorcykel og i bil – glæder jeg mig til at konkurrere i Stock-kategorien, og jeg ser frem til at tage udfordringen op med dette team. Det har været fantastisk at sætte sig bag rattet i Defender D7X‑R-prototypen for første gang i Marokko. Selvom vi stadig er tidligt i processen, går testarbejdet i en meget positiv retning i vores forberedelser til debutløbet i Dakar Rally 2026.
"


Stéphane Peterhansel,
Defender Rally Driver

ROKAS BACIUŠKA

Til at slutte sig til Peterhansel i det nyetablerede team er den 25-årige Rokas Baciuška – et af de største unge talenter i rallyverdenen og den første kører i FIA’s historie til at vinde verdensmesterskabstitler i to forskellige kategorier.

I 2022 fik Rokas sin debut i Dakar Rally som den yngste litauer nogensinde og sluttede på en imponerende tredjeplads i T4-kategorien. Han gennemførte samme år hele W2RC-sæsonen med fire podieplaceringer – herunder en sejr i Rallye du Maroc 2022 – hvilket sikrede ham den samlede W2RC-titel i T4.

I 2023 opnåede han en andenplads i T4-kategorien i Dakar Rally og i 2024 en tredjeplads i T3-kategorien. Rokas har allerede bevist sit talent og sin stabilitet i W2RC og går nu efter at bygge videre på sin succes med Defender i mesterskabet i 2026.

"Jeg er utrolig spændt på at få min debut i Stock-kategorien ved Dakar Rally – og det gør det endnu mere betydningsfuldt, at det sker bag rattet i en Defender. At se den legendariske Defender træde ind i FIA World Rally-Raid Championship og Dakar Rally markerer et historisk øjeblik for både motorsporten og mærket, og jeg ser frem til at være en central del af den fortælling.

Defender er et fantastisk brand, der er synonymt med det uovervindelige og med at omfavne det umulige – og netop derfor er jeg stolt over at være en del af dette program. Jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang med teamet og begynde testarbejdet i Defender D7X‑R forud for Dakar Rally 2026.
"


Rokas Baciuška,
Defender Rally Driver

WORLD RALLY‑RAID CHAMPIONSHIP ‘STOCK’ KATEGORI

Udgaven af W2RC i 2026 vil introducere nye regler, der skal gøre ‘Stock’-kategorien markant mere konkurrencedygtig. Det sker som reaktion på FIA’s og Dakar-arrangørernes ønske om at imødekomme den stigende kapacitet og popularitet for højtydende 4x4’ere og SUV’er. De nye regler muliggør forbedret ydeevne, hvilket giver Defender en enestående mulighed for at demonstrere sin ekstreme holdbarhed og kapacitet under selv de hårdeste forhold.


Opbygningen af Defenders officielle konkurrencebiler er også gået i gang, og bilernes karrosserier kommer direkte fra produktionslinjen på JLR’s fabrik i Nitra. Et omfattende testprogram er planlagt forud for det officielle team-lancering senere i år – inden starten på Dakar Rally og FIA World Rally-Raid Championship i 2026.

Den tredje kører til teamets Dakar Rally-kampagne vil blive offentliggjort på et senere tidspunkt – sammen med oplysninger om kørernes navigatører.