HÅRDT NYT TIL DEFENDER



Knap er Defender lanceret som personbil, før den fabriksbyggede van-udgave meldes på vej. Navnet er Defender Hard Top – et navn, der stammer helt tilbage fra 1950’erne.

Interessen for den nye Defender har været overvældende, siden bilen første gang blev præsenteret for verdenspressen på Frankfurt Motorshow i efteråret 2019. Og efter at der blev åbnet for bestilling af bilen i foråret, er ordrene strømmet ind.

Men Defender er meget mere end en personbil – det er også en arbejdshest, der nu lanceres i en længe ventet fabriksbygget van-udgave, og det både i den korte 90 - og i den længere 110 version.

Hard Top navnet daterer sig tilbage til 1950’erne, hvor introduktionen af en aftagelig Hard Top tilføjede de første Land Rover både sikkerhed og beskyttelse fra vejr og vind. Den nye Defender Hard Top fortsætter denne fortælling, men nu er der ikke tale om et aftageligt tag – men et fast.

Den nye Defender Hard Top er udviklet af Land Rover Special Vehicle Operation for at sikre unik brugervenlighed - og ikke mindst praktik og robusthed.

Michael van der Sande, Managing Director, Land Rover Special Vehicle Operations siger:

”Vi har maksimeret funktionaliteten og brugervenligheden i varerummet i den nye Defender med de mest robuste materialer og smarteste aflægningsløsninger”

90 og 110 versionen vil kunne fås med almindelig affjedring og med luftaffjedring. Begge løsninger sikrer formidable off road egenskaber med en frihøjde på 291 mm.

Med en anhængervægt på 3.5 tons, og med imponerende lastevne, vil den nye Defender Hard Top blive den ultimative 4x4 van. Indenfor er der naturligvis hverken en 2. eller 3. sæderække. Til gengæld er der mulighed for at få et 3. jumpseat oppe foran. Dermed rummer kabinen tre personer.

Da det jo er en arbejdsbil, hvor der kan være fyldt op i lastrummet, er der en lang række geniale systemer, som er introduceret i personvogns udgaven, der virkelig kommer til sin ret. For eksempel det intelligente ClearSight Rear View mirror system. Altså, der hvor bakspejlet ved hjælp af et kamera, der sidder i hajfinnen-antennen på taget, sender live til bakspejlet. Det går dermed fra simpelt spejl til live skærm, hvor man kan følge med i, hvad der foregår bagved.

Den nye Defender Hard Top vil med en anhængervægt på 3.5 tons være ideel til at trække trailer, og med systemer som blandt andet Advanced Tow Assist system, der gør det til en leg at bakke i vanskelige situationer, er den som skabt til byggepladsen og hårde jobs. Og skulle regnvejret danne pytter på pladsen, skal de være mere end 900 mm dybe, før det skaber problemer for Defender.

Endnu er der ikke danske priser, ligesom det endnu er usikkert, præcis hvornår den kommer til landet. Men, at den kommer, er der ingen tvivl om.

”Med Defender Hard Top får Land Rover i Danmark endnu et stærkt kort på hånden. Allerede nu kan vi jo tilbyde ombygning af en almindelig Defender til varevogn. Med den fabriksbyggede van får vi en bil, der er bygget af de dygtigste til de hårdeste og mest udfordrende opgaver”, siger Press and PR Manager Søren Hyltoft fra Jaguar Land Rover i Danmark.