1.5 MIO. HJEMMELAVEDE MOTORER



Kiggede man under motorhjelmen på en Land Rover for år tilbage, var det
ikke usædvanligt, at kraftværket under hjelmen kom fra Ford. Men de
seneste fem år har Land Rover selv taget hånd om produktion af motorer. I
alt er der produceret mere end 1.5 mio. topmoderne Ingenium benzin – og
dieselmotorer.


Wolverhampton er ikke en by, der står på ret mange menneskers bucket list. Med 250.000
indbyggere placeret i West Midlands er den vel mest kendt for sit fodboldhold –
Wolverhampton Wanderers. En klub, der er stiftet tilbage i 1877, og som lige nu ligger i
den pæne del af Premiere League.

Men, der er mere end fodbold i Wolverhampton. Det er nemlig her, Land Rovers
motorfabrik ligger. Siden etableringen i 2015 har man her i sommeren 2020 rundet mere
end 1.5 mio. producerede benzin-og dieselmotorer.

De første år koncentrerede man sig om at udvikle og producere 2.0 liters firecylindrede
benzin og dieselmotorer, men tidligere i år lanceredes en sekscylindret benzin, og en
ditto diesel er netop sendt på markedet. Begge skal udgøre kernen i den nye Range
Rover og Range Rover Sport.

Mens Land Rover fortsætter med at udvikle Ingenium teknologien, øges fokus naturligvis
også på elektriske drivlinjer. Blandt andet arbejdes der på brint-teknologi og hele
hybridteknologien, som blandt andet findes i den lange række af plug in hybrider som om
kort tid rammer markederne, stammer også fra Wolverhampton.

I det hele taget får elektrificering en afgørende rolle i Wolverhampton, med blandt andet
en afdeling, der udelukkende fokuserer på at designe og samle batteripakker til
fremtidens Land Rover modeller.