D. 17. Juni 2020 fejrede Range Rover 50 år med nyskabende innovation, uforligneligt raffinement og uovertrufne køreegenskaber i alle former for terræn med introduktionen af den nye Range Rover Fifty.
Den originale luksus-SUV har været markedsførende siden 17. juni 1970, og her fem årtier efter har Range Rover udviklet sig til en familie af eftertragtede og kompetente luksusbiler. Dens overbevisende blanding af design, raffinement og teknologisk innovation har sikret den førerpositionen blandt SUV-modeller i luksusklassen.
I løbet af dens 50 års levetid har Range Rover været først på en lang række områder og gennemført utallige imponerende bedrifter. Da den blev lanceret, var det den første SUV-model med permanent firehjulstræk, og i 1989 kom den som verdens første firehjulstrækker med ABS-bremser. Senere i 1992 fik den som den første firehjulstrækker i verden monteret Electronic Traction Control (ETC) og automatisk, elektronisk luftaffjedring – hvilket sikrede de raffinerede køreegenskaber, som Range Rover er så berømt for, både på almindelig vej og i terræn. I 2012 fik den nyeste Range Rover-generation som den første SUV-model i verden en letvægtskonstruktion helt i aluminium, hvilket gjorde den lettere, stærkere og mere effektiv.
Den har krydset ”Darien Gap” på grænsen mellem Panama og Colombia, som er berygtet for at være helt ufarbar, den var det første køretøj, som blev udstillet på Louvre i Paris, og den har endda vundet Paris-Dakar-rallyet – to gange. Intet andet køretøj kombinerer et så højt niveau af luksus, komfort og avancerede køreegenskaber i terræn og performance på almindelig vej som Range Rover.
Med kølerhjelmen formet som en muslingeskal, det markante svævende tag, den todelte bagklap og de karakteristiske luftindtag i kofangeren hylder den moderne Range Rover stadig sine rødder, som strækker sig tilbage til den originale Range Rover-model fra 1970. I sit gyldne jubilæumsår er denne model nu den mest effektive, opkoblede, luksuriøse og kompetente nogensinde.
For at fejre motorikonets 50 år er salget af Range Rover Fifty begrænset til 1.970 køretøjer på verdensplan, hvilket er en hyldest til det år, hvor den originale Range Rover blev lanceret.
Med udgangspunkt i Autobiography-modellen i luksusudførelse har Range Rover Fifty flere forskellige skræddersyede eksteriørdetaljer i Auric Atlas og fås med to unikke 22” fælgdesign. Modelemblemet er forsynet med en ‘Fifty’-inskription skabt af prof. Gerry McGovern OBE, Land Rovers Chief Creative Officer, og det findes udvendigt på køretøjet, ligesom det er placeret på den unikke produktionsplade “1 of 1970” på midterkonsollen, nakkestøtterne, instrumentpanelet og de belyste indstigningslister i kabinen.
Prof. Gerry McGovern OBE, Land Rover Chief Creative Officer: “Range Rover har nået en vigtig milepæl og er en helt særlig luksus-SUV. Den nye 50-års jubilæumsudgave hylder Range Rovers unikke historie med omhyggeligt udvalgte raffinerede detaljer for at markere modellens status som bilen, der tilbyder de bedste køreegenskaber i al slags terræn samtidig med, at den anerkender sin fortid uden at være bundet af den.”
Range Rover Fifty sælges med karrosseridesign med enten standardakselafstand eller lang akselafstand, hvor kunderne kan vælge mellem fire nøje udvalgte karrosserifarver: Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba og Santorini Black. I et ekstremt begrænset antal tilbyder Land Rover Special Vehicle Operations også Range Rover Fifty i én af tre historiske standardfarver, som er genskabt ud fra de originale Range Rover eksteriørfarver: Tuscan Blue, Bahama Gold og Davos White. Modellen fås med flere forskellige drivlinjer: benzin, diesel og endog en plug-in hybrid-version P400e*
Range Rover er ultimativ luksus med over en million solgte enheder siden lanceringen. Dens umiskendelige, sofistikerede design og terrænkøreegenskaber, som er førende i klassen, betyder, at Range Rover er lige så uforlignelig og relevant i dag, som den var i 1970.
RANGE ROVER-FAMILIEN
Efter tre årtier som en af de førende SUV-modeller i luksusklassen blev Range Rover til en modelfamilie i 2005 med lanceringen af Range Rover Sport, der er et køretøj, som kombinerer de større Range Rover-modellers luksus og køreegenskaber med sporty og medrivende kørekarakteristik. I 2010 fik den kompakte Range Rover Evoque sin debut, og målgruppen var yngre personer med bopæl i byen. I 2017 voksede modelfamilien endnu en gang med introduktionen af Range Rover Velar, som udfyldte pladsen mellem Range Rover Sport og Range Rover Evoque. Range Rover Velar har sit navn fra de første Range Rover-prototyper, og den udvidede Range Rover-modelserien med et markant, reduktionistisk design og et interiør med masser af teknologi.
RANGE ROVER – HISTORISK OVERBLIK
Dagen i dag markerer 50-årsdagen for afsløringen af den første Range Rover, men historien går endnu længere tilbage. I midten af 1960’-erne udtænkte Rover-bilfabrikkens chefingeniør for nye køretøjsprojekter, Charles Spencer 'Spen' King (nevø til grundlæggeren af Land Rover), en plan om at kombinere en Rover-sedanmodels komfort og køreegenskaber på almindelig vej med en Land Rovers terrængående køreegenskaber i et forsøg på at revolutionere det voksende marked for firehjulstrækkere til fritidsbrug.
Udviklingen af den første stationcar-prototype med en akselafstand på 100 tommer (252 cm) tog form i slutningen af 1960’-erne, og den første model blev præsenteret for verdenspressen i 1970, hvor den blev særdeles positivt modtaget. Dens blanding af køreegenskaber – motorvejskørsel, terrænkørsel og funktion som trækker med stil og komfort – sikrede den øjeblikkelig popularitet. Den originale Classic-model blev kaldt et ”eksemplarisk eksempel på industrielt design”, da den blev det første køretøj, som blev udstillet på det verdensberømte Louvre-museum i Paris i 1971.
Den første generation af Range Rover (1970-1994) kunne oprindeligt kun fås som todørs model, da den kom på markedet i 1970. I løbet af dens 26-årige levetid fortsatte Classic-modellen sin udvikling med introduktionen af firedørs-modellen i 1981 og en automatgearkasse i 1982. Den første Range Rover med dieselmotor blev præsenteret i 1986.
Den anden generation af Range Rover, benævnt P38A, blev introduceret i 1994 og var umiddelbart genkendelig takket være sin velkendte silhuet, det svævende tag, kølerhjelmen, den praktiske todelte bagklap og ubrudte hoftelinje – alle disse stilelementer er videreført den dag i dag. Køretøjets kabine var også mere luksuriøst udført, uden at modellen gik på kompromis med sine køreegenskaber på almindelig vej og sine terrængående køreegenskaber. Den havde desuden optimeret, højdejustérbar affjedring og kunne fås med 2,5-liters dieselmotor samt 3,9- og 4,6-liters V8-benzinmotor, hvilket sikrede bedre performance end nogensinde før.
Den tredje generation af Range Rover (2001-2012) bød på en lang række forbedringer i forhold til tidligere modeller i de foregående 11 år. De teknologiske forbedringer omfattede et mere stift monocoque-chassis (som erstattede den traditionelle 4x4-chassisramme) og fuldt uafhængig affjedring med indbyrdes forbundne luftfjedre (på det tidspunkt havde næsten alle firehjulstrækkere stive aksler). Kabinen i disse køretøjer var inspireret af apteringen i luksusyachts med luksuriøs indretning og førsteklasses flystole, som gav mere plads og luksus.
I 2012 fik den fjerde og nyeste generation af Range Rover sin debut. Det var den første SUV-model, der var udført med letvægtskonstruktion helt i aluminium, hvilket gav en vægtbesparelse på 420 kg sammenlignet med dens forgænger. Modellen har mange nye teknologiske innovationer til terrænkørsel såsom Terrain Response™ 2 og All-Terrain Progress Control, ligesom den nu fås med nye, effektive elektriske Ingenium-motorer, elektriske plug-in hybrid-motorer og nyskabende infotainment- og sikkerhedsteknologier.
I de seneste fem år har Range Rover SVAutobiography været modelseriens højdepunkt med de mest kraftfulde og raffinerede køretøjer i Range Rovers historie. Kunderne kan også vælge Range Rover SVAutobiography og SVAutobiography Dynamic, som produceres af Land Rovers Special Vehicle Operations-afdeling – disse modeller fås med kraftfulde V8-motorer og smukt forarbejdede kabiner.